Då man anfaller kan man välja många kombinationer av anfall men det finns fem ”grundtyper” och andra sorters anfall är mer eller mindre varrierade typer av dessa fem.

Anfall bör göras av enheter som har god attackstyrka så välj från början någon enhet som har en hög siffra på sin attackstyrka, vill man göra enheterna ännu bättre vid attack så kan dom uppgraderas i smedjan.

 

1. Scoutanfall – många kanske inte ser detta som ett riktigt anfall men att scouta innan någon av de andra anfallsformerna är mycket klokt gjort. Ett scoutanfall upptäcks bara om den du scoutar själv har scouter/spårare. Har din motståndare scouter så måste du skicka fler scouter än vad han har annars kommer dina enheter att dö och du får ingen infromation, så det är en klar fördel att skicka mer än en scout. Innan ett anfall är det som sagt en god idé att scouta byn man tänker anfalla, detta för att få information om målets trupper, försvarsbyggnader och lagrad råvarumångd. Att anfalla utan att känna till sin motståndares truppstyrka kan vara förödande.

 

2. Plundringsanfall – innebär att du anfaller en motståndare med syfte att själa hans resurser, stöld helt enkelt. Plundringsanfallen trupper består av snabba enheter som kan bära en stor mängd råvaror, theutates bilxtar från gallernas armé är perfekta för detta ändamål. Det bör observeras att motståndaren kan hinna upptäcka det inkommande anfallet och då hinna flytta undan råvaror och eventuellt förstärka byn med trupper.

 

3. Eliminera motståndarens trupper – denna typ av anfall används för att slå ut motståndarens trupper, vid ett sådant här anfall kan man räkna med betydligt större truppförluster än vid ett plundringsanfall, vill man kan det även vara klokt att ta med sig några murbräckor, motståndaren kan då räkna med viss skada på sin by även om han/hon hinner flytta undan sina trupper. Den här typen av anfall följs ofta upp av plundringsanfall eller katapultanfall.

 

4.Katapultanfall – detta anfall inkluderar katapulter och målet är då att förstöra sin motståndares by. Vid katapult anfall så kommer oftast anfallen i vågor, det innebär att det under ett kort tidsintervall kommer flera anfall efter varandra. Första inkommande trupperna brukar var något som kallas svep, i detta anfall så kommer det inga katapulter utan endast fotsoldater och kavalleri, dessa ska breda väg åt katapulterna som kommer senare. Nästa anfall kan bli ett katapultanfall eller möjligen ytterligare ett svep. Om det är ett katapultanfall så är det nu som de tunga och långsamma katapulterna kommer dessa kommer sällan ensamma utan har ofta sällskap av en skara krigare som ska skydda dom. Det kan komma många infall på rad och ofta så varvas katapultanfall med svep ifall motståndaren skulle hinna få förstärkning eller om hans/hennes trupper har återkommit från ett eget anfall.

 

5. Fejks – dessa anfall är egentligen inga riktiga anfall utan låtsas attacker som man använder sig av för att förvirra sin motståndare. Ett fejkanfall består av en ensam soldat som skickas iväg för att lura motstånaren att tro att det kommer ett mycket större anfall. Då man skickar fejks så bör man räkna med att den soldat man skickar kommer att dö därför skickas oftast en av de billigare enheterna.

*